אגית טכנולוגיות – תכנון ועיצוב מפעל – 4 קומות

עיצוב מפעל / תכנון מפעל / 2000 מ"ר / תל אביב

חברת אגית טכנולוגיות הינה חלק מהאגודה לבריאות הציבור שמנהלת מפעל מוגן המעסיק מתמודדי נפש בתמיכת ביטוח לאומי. הבניין בו שוכנת העמותה נמצא בדרום תל אביב. המפעל מעסיק כ 120 עובדים ומייצר אריזות סטריליות / ערכות רפואיות ומתחרה במכרזים ממשלתיים וצבאיים. שטח הפרוייקט 2000 מ"ר. 

הבניין היה חייב לעבור מגה שיפוץ על מנת להתחרות בחוזים בהם כניסת הסף היא שהבניין בו שוכן המפעל הינו נגיש ובטיחותי. הבניין בן 4 קומות, 7 מפלסים, מעלית, דואר, חדרים נקיים, מחסנים, חדרי עבודה ומשרדים. 

הפרוייקט נעשה בשיתוף פעולה של סטודיו אורנה ברקת והמעצבת יעל אלגום. עבור בקשת התקציב של ביטוח לאומי היה צריך למדוד, לתכנן ולהעריך עלויות וכל זה בחודש אחד. ידענו שצריך יהיה לעשות את כל התשתיות מחדש, שיפוץ פנים וחוץ, שיפוץ המעלית, הוספת חדרים נקיים, מטבח וחדר הדרכה גדולים, עיצוב משרדים ותכנון המחסנים, ושימוש תעסוקתי בכל שטח המבנה, שהיה מנוצל רק בחלקו.

המפקח אורן עמית נכנס מהתחלה לתמונה ובמרוץ נגד הזמן וללא יועצים הצלחנו להגיש את הבקשה ולקבל את מלוא התקציב.

מנהל המפעל אגית טכנולוגיות, עדי גדסי היה הרוח החיה שהתניעה את התהליך, מתוך חזון להציע למועסקים מפעל מודרני ומראה חדשני,  להגדיל את כמות המועסקים, ליצור מרכז הדרכה עבור כל העמותה ולשלב מרכז שבו עובדים רגילים ומתמודדי נפש יעבדו בצוותה במפעל מודרני ומעוצב. כמפעל שנתמך ע"י ביטוח לאומי, היה רצון להגדיל את כמות המועסקים למקסימום האפשרי. הדרישה של בטיחות ונגישות היוותה אתגר אמיתי הן בצד הכספי והן בצד המקצועי מאחר שהבניין מבחינה אדריכלית לא התאים.

מבחינת קונספט אדריכלי ומסיבות נוספות של קורות נמוכות החלטנו לא לקרות את התקרות ולהשאירן חשופות. התשתיות החיצוניות נתנו למקום מראה מפעלי, גם בקומת המשרדים בחרנו עיצוב משרד מודרני, שמשאיר את התקרה גלויה. בחרנו לצבוע קירות ותקרות בצבעים. זו היתה האופציה היחידה לתת למקום מראה מעניין בעלות אפסית.

דוגמה לבעיה תכנונית הייתה שלרוחב כל המפעל יש קורות בגובה 2.25. יועץ החשמל ביקש להנמיך את התקרה  ב 25 ס"מ. לגובה תקרה של 2.00. ברור שאי אפשר היה להיענות לבקשה הזאת. העברת החשמל בתכנון היתה במסילות, אבל איך עוברים את הקורות? מסילות מתחת לקורה זה מכוער. אין ספק שעשינו הרבה פשרות.

דוגמה נוספת היא שביל הכניסה שהייתה בו מדרגה וגם בחניה הייתה מדרגה גבוהה מאוד. את גובה המדרכה לא ניתן לשנות וגם לא את האפס אפס של המפעל. משמעות הנגישות היא שכיסא גלגלים יכול להיכנס בשערי המפעל. ריצוף בשיפוע 8% גם מהחניה הפנימית וגם מהמדרכה. היה צורך להזיז את שער הכניסה וכמעט שלא נמצא פתרון לתווי אפשרי. התוצאה היתה רווח של 2 מקומות חניה.

הסתבר שעלות התשתיות הייתה הרבה יותר גדולה מהצפוי – צריך היה להחליף את כל הספרינקלרים, מעלית, תשתיות חשמל, דלתות, מעקות, שביל הכניסה ומיקום שער הכניסה  ועוד שלא לדבר על כך שכשניכנסנו לעומק הפרויקט לתכנון מפורט, היו דרישות תכנוניות נוספות. מצב המבנה דרש צביעה ושיפוץ של החזיתות. ביטוח לאומי נתן תקציב והאגודה לבריאות הציבור השלימה בתקציב הנוסף. 

הפרויקט נמצא כרגע בשלבים מתקדמים של ביצוע. וממשיך להעסיק את כל העובדים בזמן השיפוץ. קומת מרתף הסתיימה בהצלחה, העובדים ירדו לעבוד במרתף ועוד מעט נסיים את קומת הכניסה וקומת המשרדים. מאחר והשיפוץ מורכב, עומדים בפנינו אתגרים של המציאות היומיומיים. 

בניין אגית טכנולוגיות בין 4 קומות שוכן בדרום תל אביב, מרתף, 3 קומות וגג. 7 מפלסים. המבנה היה ללא קו אדריכלי. לאחר שהוסרה המוזאיקה המקורית נצבע הבנין בשליכט בצבע אפור/חום למעט הבליטות בשתי החזיתות שנצבעו בצבע קורל. האדניות עם הצמחים והמבואה השחורה נותנים מראה חדש ומשודרג לבניין הישן.

הדמיה של עיצוב משרד
עיצוב משרד אגית טכנולוגיות

קומת הכניסה – לובי הכניסה למפעל. בצידו קיר מחופה המסתיר את ארון החשמל, בצידו השני דלפק ו 2 מזכירות. טפט מואר ותקרה מחוררת שחורה עוזרים לייצר את האווירה של המקום. מצידי הלובי 2 חדרי עבודה, מאחוריו דואר הנותן שירותים לקהילה ובהמשך מחסן ששודרג לאפסן ציוד רב, כספת והשינוע בעזרת מלגזות.

חלל משותף ועיצוב משרד
עיצוב לובי למשרדי אגיט טכנולוגיה

קומת המרתף – חדר הדרכה, חדר אוכל, פינת משחקים, שירותים כולל לנכים, ממ"ד, סדנאת לתחזוקה ומחסן/חדרי ייצור.

חדר ההדרכה עם במה, וחדר אוכל גדול עם פינת המשחקים, למרתף שתי כניסות, אחת מהבניין ואחת ליציאה האחורית, לפינת עישון. 

עיצוב חדר אוכל משותף למשרד
פינת ישיבה אגית טכנולוגיה

חדר האוכל  אי במרכזו ומקום אכילה לכ 50 משתכנים. בנוסף יש ישיבה נוספת המיועדת לאכילה, למשתכנים נוספים בחדר ההדרכה. 

אגית טכנולוגיות קומת מרתף
אגית טכנולוגיות חלל עבודה לעובדים

חדרי הייצור של העובדים, מכונות אריזה וטפט לייצירת אווירה. קורה צבעונית מפארת את החלל. במציאות התקרה עם ספרינקלרים אדומים ומסילות חשמל. ככה זה כשהבניין מחדש תשתיות ולא ניתן לחצוב בבטון ובקורות.

עיצוב משרד מחסן משודרג
חלל משותף ועיצוב משרד

המחסן שודרג. הוכנסו מלגזות וכיום ניתן לאפסן ציודים עד לגובה של 4.50 מטר. הרצפה צופתה בציפוי אפוקסי. הוספו למחסן כספת וחדר תפעול וכן איזור שקילה. הרמפה של הפריקה הוגדלה כך שהציוד יוכל להיכנס למחסן בנוחות. בקריצת עיצוב צבענו את התקרה בחרדל שיהיה מעניין.

עיצוב משרד אחסון חכם
תכנון מסחן למשרדים מעוצבים

קומת המשרדים – תכנון משרד בהתאם לצרכי נגישות ובטיחות בשני מפלסים עם נגישות מלאה ובתקציב נמוך כל שכמעט לא פורקו קירות אבל נתן מענה לכל הצרכים הפונקציונליים של האגודה. הוסף חדר טיפול, חדר צוות גדול, חדר הדרכה ודלפק במרכז הקומה עבור מזכירה. נפתחו חלונות בחדר הישיבות וחדר הצוות כך שהמקום יראה מודרני ומואר. הקורה החרדלית עוברת בכל הקומות, בחדרי הייצור ונותנת טוויסט מעניין לעיצוב משרד ועיצוב מפעל האגודה.

עיצוב לובי לקומת המשרדים אגית טכנולוגיות אורנה ברקת
עיצוב פינת אוכל במשרדי אגית
חדרי ישיבות מעוצבים למשרדי אגית
לחלוק חלל עבודה מעוצב

שירותים ושירותי נכים במפלס הממ"ד. מבחינה עיצובית רצינו להפתיע. המבואה לשירותים נצבעה בחרדל, רצפת השירותים בפרחים שחור/לבן וקיר אחד בטורכיז. התקרה החשופה עם החשמל החשוף לא הכי יפה אבל קיבלנו תקרה גבוהה ומראה תעשייתי.

עיצוב חדר שירותים במשרד
עיצוב חדר שירותים במשרדי אגית
עיצוב חדר נוחות במשרדי אגית

המפעל לפני השיפוץ

מראה הבניין מבחוץ

משרד אגית לפני שיפוץ
מראה בינין לפני עיצוב

הכניסה למפעל וחדרי ייצור

משרד לפני עיצוב
חדר במשרד לפני שעבר עיצוב